Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού

emotional-intelligence-6
  • Γιατί ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα συναισθηματικού αλφαβητισμού για γονείς; Σε τι χρησιμεύει στους γονείς ο συναισθηματικός αλφαβητισμός;

 

Έχοντας συνεργαστεί με γονείς σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο για πάνω από 20 χρόνια και έχοντας ήδη αναπτύξει το «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικής Ταυτότητας» (Educational Programme of Parental Identity-EPPI), θέλησα να προχωρήσω στο επόμενο στάδιο. Το «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού» (Educational Programme of Parental Emotional Literacy-EPPEL) είναι το επόμενο βήμα. Το επόμενο δημιουργικό βήμα που θα οδηγήσει τους γονείς στη δική τους προσωπική ανακάλυψη του κόσμου των συναισθημάτων και στη δημιουργία της δικής τους ξεχωριστής γλώσσας, μιας γλώσσας με το δικό της αλφάβητο, τη δική της γραμματική και το δικό της συντακτικό.

Με το δομημένο αυτό πρόγραμμα –ομοίως δομημένο, όπως το «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικής Ταυτότητας» – φιλοδοξώ να εισαγάγω τους γονείς σε αυτή την ιδιαίτερη γλώσσα, ώστε να είναι σε θέση να σχηματίσουν μόνοι τους τις δικές τους συλλαβές κι αργότερα τις δικές τους λέξεις και τις δικές τους προτάσεις.

Ο συναισθηματικός αλφαβητισμός είναι ένα ζητούμενο που δεν κατακτάται ποτέ σε απόλυτο βαθμό. Το να είσαι συναισθηματικά εγγράμματος σημαίνει ότι γνωρίζεις το αλφάβητο των συναισθημάτων, ένα βασικό λεξιλόγιο και τους πιο σημαντικούς γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες που υπαγορεύουν τη γλώσσα των συναισθημάτων και τους ακολουθείς.

Ο συναισθηματικός αλφαβητισμός (emotional literacy) ουσιαστικά υποδηλώνει την εξοικείωση με τη μέθοδο αναγνώρισης και έκφρασης των συναισθημάτων. Πρόκειται για μια δεξιότητα που μαθαίνεται, όχι για μια εγγενή ικανότητα, όπως υποδηλώνει η έννοια «συναισθηματική νοημοσύνη» (emotional intelligence).

Έργο του συντονιστή μιας ομάδας Σχολής Γονέων που εστιάζει στα συναισθήματα και στον συναισθηματικό αλφαβητισμό είναι να οδηγήσει τους γονείς στην εξοικείωση με αυτή τη νέα γλώσσα και να τους εφοδιάσει με τη μέθοδο προσέγγισης και χρησιμοποίησης αυτής της γλώσσας.

Το «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικού Συναισθηματικού Αλφαβητισμού» απαρτίζεται από 12 δομημένες συναντήσεις με αντικείμενο την εξοικείωση των γονιών με τη γλώσσα των συναισθημάτων. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχει προηγηθεί η συμμετοχή των γονιών στο «Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Γονικής Ταυτότητας». Μετά τη συμμετοχή τους στα δύο παραπάνω εισαγωγικά εκπαιδευτικά προγράμματα, μπορεί να ακολουθήσει η εφαρμογή του «Εξελικτικού Συστήματος» και να συνεχιστεί η συμμετοχή τους σε μια ομάδα Σχολής Γονέων. 

Βασιλική Παππά, MSc, PhD, Συμβουλευτική ψυχολόγος, επιστημονικά υπεύθυνη Σχολών Γονέων.

www.sxolesgonewn.gr,    www.emotionalintelligence.gr

Σημ.: Ενώ ο όρος «συναισθηματικός αλφαβητισμός» είναι προτιμότερος, ως ηλεκτρονική διεύθυνση του σχετικού ιστότοπου, που προσφάτως δημιουργήθηκε επιλέχθηκε ο όρος «emotional intelligence» (συναισθηματική νοημοσύνη), διότι είναι περισσότερο διαδεδομένος